Pasėlių deklaravimas tampa paprastesnis – vedlį jau išbandė tūkstančiai ūkininkų

Grįžti atgal

Šiemet žemės ūkio naudmenų ir kitų plotų deklaravimo laikotarpiu Lietuvos žemės ūkio sektorius žengė dar vieną žingsnį skaitmenizacijos link – pirmą kartą ūkininkai išbandė Žemės ūkio duomenų centro (ŽŪDC) sukurtą skaitmeninį įrankį – Paramos priemonių pasirinkimo vedlį.

Kaip pasakoja ŽŪDC Administravimo departamento direktorė, laikinai einanti generalinio direktoriaus pareigas, Lina Zinkevičienė, ši naujovė, integruota į Paraiškų priėmimo informacinę sistemą (PPIS), padeda ūkininkams paprasčiau, greičiau ir aiškiau įvertinti galimybes dalyvauti paramos priemonėse bei sužinoti preliminarią išmokų sumą.

Nors vedlys buvo pristatytas kaip papildoma Paraiškų priėmimo informacinės sistemos funkcija, ūkininkai ir savivaldybių darbuotojai jį greitai pripažino tikru pagalbininku.

„Šiemet juo pasinaudojo daugiau nei 14 tūkstančių pareiškėjų, o dar beveik 3 tūkstančiai naudotojų įsijungė vedlį duomenų peržiūrai. Skaičiai kalba patys už save – toks didelis susidomėjimas rodo, kad ūkininkams svarbus ne tik tikslumas, bet ir paprastumas. Aiškūs, patogūs sprendimai deklaravimo procese tampa vis labiau laukiami ir vis dažniau naudojami ūkininkų kasdienybėje“, – dalinasi L. Zinkevičienė.

 

Kuo naudingas vedlys?

Anot ŽUDC Informacinių išteklių tvarkymo departamento direktoriaus Dano Andrišiūno, vedlys veikia tarsi skaitmeninis konsultantas – ūkininkui įvedus deklaruojamų laukų informaciją, jis automatiškai atrenka, kokiose paramos priemonėse galima dalyvauti. Be to, pateikia visus svarbiausius reikalavimus, preliminariai paskaičiuoja galimas išmokas ir padeda apsispręsti, kuri paramos priemonė tinkamiausia.

„Šis įrankis praverčia tiek pirmąsias paraiškas teikiantiems, tiek jau ne vienerius metus ūkininkaujantiems – visiems, kurie nori įsitikinti, kad nieko nepraleido. Ūkininkai vertina tai, jog visa svarbiausia informacija pateikiama vienoje vietoje – aiškiai, koncentruotai ir be papildomų paieškų“, – pasakoja D. Andrišiūnas.

 

Ūkininkų atsiliepimai – šilti ir padrąsinantys

Vedlys sulaukia teigiamų vertinimų iš ūkininkų, kurie jį jau išbandė. Naudotojai dažnai vadina vedlį „geru patarėju“ ir džiaugiasi, kad jis „padeda susigaudyti, kur dar galima gauti paramą“. Kai kurie pareiškėjai pažymėjo, kad naudodamiesi vedliu atrado paramos galimybių, apie kurias anksčiau nė nebuvo pagalvoję. Kiti sakė, kad vedlys padeda išvengti klaidų – ypač deklaruojant sudėtingesnius plotus ar derinant kelias paramos priemones.

Pasak Lietuvos ūkininkų sąjungos vicepirmininko Gedo Špakausko, vedlys – tai sveikintina naujovė, kurią verta toliau plėtoti. Jis pastebi, kad iki šiol Paraiškų priėmimo sistema buvo patogesnė tiems, kurie labiau „draugauja“ su informacinėmis sistemomis, tačiau vedlys atvėrė duris ir mažiau patyrusiems vartotojams – dabar svarbiausią informaciją jie gali rasti savarankiškai, be papildomų skambučių ar žinučių specialistams. Ūkininkams itin naudinga galimybė matyti preliminarius paramos skaičiavimus, grafinį laukų vaizdavimą ir aiškų, suprantamą paramos priemonių sąrašą. G. Špakauskas pritaria, kad vedlio funkcionalumą būtina plėsti ir ateityje, o kolegas ūkininkus ragina drąsiau pasitikėti savo jėgomis – „jei gali kiti, gali ir tu – viskas tavo rankose, svarbiausia pradėti“.

 

Vedlys – pagalbininkas ir savivaldybių darbuotojams

Vedlys pasitarnauja ne tik ūkininkams, bet ir savivaldybių darbuotojams, kurie kasdien konsultuoja pareiškėjus. Ne vienas pareiškėjas džiaugėsi, kad vedlys „pasufleruoja“, kur dar galima dalyvauti, o savivaldybių specialistams tai – puiki priemonė pasitikrinti informaciją kartu su ūkininku.

Tai ypač svarbu, nes didžioji dalis paraiškų vis dar pildomos su savivaldybių darbuotojų pagalba – būtent jie  kasdien padeda ūkininkams orientuotis paramos reikalavimuose ir teisingai užpildyti dokumentus. Todėl įrankis, kuris leidžia greitai peržvelgti duomenis, patikrinti, ar viskas pažymėta, ar atitinkami laukai tinkami paramai, ženkliai palengvina kasdienį darbą.

Vilkaviškio rajono savivaldybės administracijos Žemės ūkio skyriaus vedėja Lina Grygelaitienė pasakoja, kad regionuose, naujovės paprastai įsitvirtina pamažu, visgi vedlys sulaukė pozityvaus įvertinimo.

„Nors paprastai Suvalkijoje naujovės prigyja lėčiau, paraiškų vedlys – išimtis, kuri turi milžinišką potencialą. Jau dabar juo naudojomės situacijose, kai reikėjo greitai pasitikrinti paramos galimybes ar padėti pareiškėjui apsispręsti. Žinome, kad įrankis toliau bus tobulinamas ir pilnai integruotas į paraiškų pildymą – jis taps nepamainomu pagalbininku mūsų ir ūkininkų kasdienybėje, taupant brangų laiką ir padedant išvengti klaidų“, – teigia ji.

 

Ką vedlys gali dabar, o kas laukia 2026-aisiais?

Šiuo metu vedlys padeda pasirinkti paramos priemones pagal deklaruojamus laukus, pateikia aktualią informaciją apie kiekvienos priemonės reikalavimus, preliminariai apskaičiuoja išmokas ir leidžia pasitikrinti, ar paraiškoje nėra netikslumų.

Tačiau tai tik pirmasis etapas. Iki 2026 m. planuojama įgyvendinti visą vedlio funkcionalumą, kad pareiškėjas galėtų žingsnis po žingsnio savarankiškai užpildyti ir pateikti visą paraišką.

Vedlys – tai ne tik pažangus technologinis įrankis, bet ir elektroninės paslaugos kokybės šuolis. Jis padeda taupyti laiką, mažina žmogiškųjų klaidų riziką ir ugdo ūkininkų pasitikėjimą skaitmeniniais sprendimais. Ir tai tik pradžia – Žemės ūkio duomenų centras planuoja ir toliau diegti inovacijas žemės ūkio ir valstybės pažangai.

Informacija nepateikta
Į viršų